Komu je ŘLP ČR, s.p. podřízen a kdo je jeho zakladatel?
ŘLP ČR, s.p. je jako státní podnik podřízen svému zakladateli, kterým je Ministerstvo dopravy České republiky. Podnik však není součástí české státní správy v oblasti civilního letectví. V souladu se zákonem o státním podniku také ministerstvo vykonává práva zakladatele a kontroluje činnost podniku prostřednictvím dozorčí rady. Dozorčí rada ŘLP ČR, s.p. je šestičlenná, čtyři místa obsazují na základě jmenování ministrem dopravy zástupci zakladatele, dvě místa obsazují zástupci odborových organizací působících v podniku. Činnost všech zástupců v dozorčí radě podniku není spojena s finančním nebo jiným plněním. Z pozice zakladatele má také ministr dopravy oprávnění jmenovat a odvolávat generálního ředitele ŘLP ČR, s.p.
Kdo vyřizuje stížnosti na hluk způsobený leteckým provozem?
ŘLP ČR, s.p., při své činnosti postupuje výhradně podle ustanovení leteckého zákona č. 49/1997 Sb. Při poskytování přibližovacích a letištních služeb řízení dodržuje všechny závazné postupy, technologie práce a strukturu a využívání odletových a příletových tratí na letiště. Tyto postupy, vycházejí z výše uvedeného leteckého zákona, jejichž neodmyslitelnou součástí je i problematika ochranných pásem z hlediska omezení hlukové zátěže, stanoví orgán státní správy na úseku civilního letectví – Úřad pro civilní letectví České republiky.
Tento úřad také přijímá a šetří stížnosti občanů související s hlukem způsobeným leteckým provozem ve vzdušném prostoru a na letištích České republiky.
Elektronická podatelna ÚCL ČR - http://www.caa.cz/kontakty/elektronicka-podatelna
K samotnému měření hlukové zátěže je oprávněna místně příslušná hygienická stanice.
ŘLP ČR, s.p. se při poskytování letových provozních služeb snaží o maximální možnou eliminaci negativních dopadů hluku na obyvatele přilehlých obcí, v žádném případě tedy nedochází k porušení zákonem stanovených limitů pro hluk způsobený leteckou dopravou. Pro ilustraci, v případě letiště Ruzyně se jedná např. o střídavé využívání vzletové a přistávací dráhy 06/24, maximální omezení provozu na dráze 12/30 a důraz na hluková omezení pro letecké dopravce, a to zejména v nočních hodinách. Více informací o těchto postupech je možno získat v Letecké informační příručce (AIP), v části AD.
Jaká je průměrná mzda řídícího letového provozu?
Vzhledem ke skutečnosti, že mzda řídících letového provozu je významně ovlivněna faktorem seniority (počet let, kdy řídící vykonává svoji profesi) a dalšími získanými kvalifikacemi (vedoucí směny, instruktor) nelze průměrnou mzdu objektivně stanovit.
Výše mzdy řídícího letového provozu v sobě odráží především nejvyšší možnou míru odpovědnosti vykonávané práce a současně musí s ohledem na motivační faktory také reflektovat mzdové podmínky této profese v ostatních státech Evropské unie.
Poskytuje ŘLP ČR, s.p. informace o odletech, příletech a případném zpoždění jednotlivých letadel?
ŘLP ČR, s.p. neposkytuje informace o příletech a odletech jak pravidelných, tak charterových letů. Aktuální informace čase příletu a odletu (včetně předpokládaného zpoždění příletu nebo odletu) je vždy k dispozici na informačních systémech umístěných na terminálech příslušného letiště a také jeho oficiálních internetových stránkách.
Individuální dotazy nebo požadavky ze strany pasažérů týkající se příslušných letů je také nutné směřovat vždy na call centra, informační linky nebo internetové stránky provozujícího leteckého dopravce.
Na jakou vzdálenost se k sobě mohou přiblížit letouny za letu?
V případě letu v letové hladině od FL 290 (29 000 stop) do FL 410 (41 000 stop) a ve vzdušném prostoru, kde jsou aplikovány postupy RVSM (Reduced Vertical Separation Minima) je definovaný minimální rozstup mezi letadly následující:
• horizontální rozstup 5 námořních mil
• vertikální rozstup 1000 stop
V případě, že se jedná o pohyb letounu ve vzdušném prostoru koncové řízené oblasti letiště (TMA):
• horizontální rozstup 3 námořní míle
• vertikální rozstup 1000 stop
1 námořní míle: 1 852 metrů
1 stopa (foot /pl. feet) : 30,48 cm
Exkurze - je možné navštívit provozní objekty a stanoviště ŘLP ČR, s.p. ?
Vzhledem k tomu, že ŘLP ČR, s.p. je zařazen do kritické infrastruktury státu, podléhá možnost exkurzí do provozních objektů řadě omezení, která vyplývají z domácích i mezinárodních předpisů v oblasti bezpečnosti.
Exkurze přímo na provozní stanoviště, kde je vykonávána služba řízení letového provozu (provozní sál IATCC Praha, řídící věže LKPR, LKTB, LKMT a LKKV) s ohledem na bezpečnost a koncentraci provozních zaměstnanců možně nejsou.
Exkurze a příležitost sledovat výkon práce řídících letového provozu z návštěvnické galerie provozního sálu IATCC Praha jsou možné na základě předchozí telefonické dohody (viz. kontakty) o termínu a rozsahu exkurze. Pro schválení vstupu do objektů ŘLP ČR, s.p. je vyžadováno předchozí zaslání osobních údajů (jméno a příjmení, datum narození a číslo občanského průkazu).
Nejčastěji používané zkratky
ATM - uspořádání letového provozu
ATC - řízení letového provozu (obecně)
ATFM - uspořádání toku letového provozu
AIP - letecká informační příručka
AIS - letecká informační služba
ACC - oblastní středisko řízení letového provozu
APP - přibližovací středisko řízení letového provozu
FIR - letová informační oblast
IATCC – Národní integrované středisko řízení letového provozu
TWR - letištní řídící věž
LKPR - letiště Praha
LKTB - letiště Brno
LKKV - letiště Karlovy Vary
LKMT - letiště Ostrava
TMA - koncová řízení oblast letiště
TWY - pojezdová dráha
RWY - vzletová a přistávací dráha
RVSM - snížené minimum vertikálního rozstupu
NOTAM - oznámení obsahují důležité informace a stavu nebo změnách leteckých zařízení a postupů
SES - projekt jednotného evropského nebe
FAB - funkční blok vzdušného prostor