„Single European Sky ATM Research“, ve zkratce SESAR, označuje technologickou součást iniciativy EU s názvem Jednotné evropské nebe, neboli „Single European Sky (SES)“. V rámci programu SESAR probíhají v současné době paralelně obě jeho stěžejní fáze. A sice fáze vývojová (2008 – 2020+) zaměřená na výzkum a vývoj nových technologií a postupů v ATM a fáze zaváděcí (2014 – 2020+) zabývající se jejich řízeným zaváděním do praxe. Vývojová část programu je koordinována Společným podnikem SESAR, resp. „SESAR Joint Undertaking (SJU)“, zatímco zavádění je primárně v rukou tzv. „SESAR Deployment Manager (SDM)“. Program SESAR je z velké části spolufinancován ze zdrojů EU.
Státní podnik Řízení letového provozu se aktivně podílí na obou fázích programu SESAR. V rámci vývojové fáze, nesoucí název „SESAR 2020“, je ŘLP ČR, přímým členem SJU skrze konsorcium „B4“ sdružující čtveřici následujících poskytovatelů letových navigačních služeb: PANSA (Polsko), ŘLP ČR (Česko), LPS SR (Slovensko) a Oro Navigacija (Litva).

Během první vlny programu označené jako SESAR 2020 Wave 1 (2016 – 2019) se ŘLP ČR, s. p., podílel na následujících projektech:
- PJ.01: Enhanced Arrivals and Departures (EAD)
- PJ.03a: Integrated Surface Management (SUMO)
- PJ.03b: Airport Safety Nets (SAFE)
- PJ.07: Optimised Airspace Users Operations (OAUO)
- PJ.10: Controller Tools and Team Organisation for the Provision of Separation in Air Traffic Management (PROSA)
- PJ.16: Controller Working Position/ Human Machine Interface (CWP/HMI)
- PJ.18: 4D Trajectory Management (4DTM)
- PJ.28: Integrated Airport Operations (IAO-VLD)
V probíhající druhé a třetí vlně programu SESAR 2020 Wave 2 a Wave 3 (2020 – 2022) je ŘLP ČR, s. p., aktivně zapojen do těchto projektů:
- PJ.05-W2: Digital Technologies for Tower (DTT)
- PJ.07-W2: Optimised Air Space Users Operations (OAUO)
- PJ.10-W2: Separation Management and Controller Tools (PROSA)
- PJ.18-W2: 4D Skyways
- VLD2-W2: STAIRS
- PJ.34-W3: ATM U-Space Interface (AURA)

V rámci zaváděcí fáze, označené jako „SESAR Deployment“, je ŘLP ČR, s. p., jedním z implementačních partnerů SDM a zároveň příjemcem dotací od výkonné agentury „INEA“. Podnik se tak přímo podílí nebo se podílel na následujících implementačních projektech:
Výzva CEF 2014:
- Free Route Airspace from the Black Forest to the Black Sea
Výzva CEF 2015:
- AMAN LOWW initial
- Extended AMAN in Czech airspace
- Flexible ASM and Free Route
- Free Route implementation into ATM system of ANS CR
- Traffic Complexity Tools
- Stakeholders contribution for the procurement and deployment of NewPENS
- Aeronautical Information Distribution Service
- AIM Deployment Toolkit
- Meteorological Information Exchange Service
- Deployment of harmonised and interoperable high Performance European Surveillance System
Výzva CEF 2016:
- FAB CE wide Study of DAM and STAM
- SWIM implementation into ATS INFO/ARO system of ANS CR

INEA (Innovation & Networks Executive Agency) je výkonnou agenturou Evropské komise zajišťující správu a realizaci programu CEF po technické a finanční stránce. CEF (Connecting Europe Facility) je nástroj pro propojení Evropy, představuje hlavní finanční nástroj k zajištění budoucí evropské infrastruktury v oblasti dopravy, energetiky a telekomunikací.
Kromě výše uvedených projektů se ŘLP ČR, s. p., v minulosti účastnil i dalších spolufinancovaných projektů v rámci programu SESAR: